مشتری مداری

ده ها سال پيش،هنري فورد به مشتريان خود گفت :

هر رنگ اتومبيل كه بخواهيد به شما خواهيم داد به شرط آنكه سياه باشد !

1913 MODEL T - BLACK

1913 MODEL T - BLACK

در سال هاي دور، شرايط غير رقابتي ناشي از محدوديت عرضه و نبود رقيبان قدرتمند از يك سو، و توجه توليد كنندگان صرفاً به كيفيت توليد يا خدمات خود از سوي ديگر و وجود اين تفكر كه كيفيت بالا در نهايت توفيق لازم در موفقيت و تصرف بازار را بدست خواهد آورد سبب شد تا به موضوع مهمي بنام «رضايت مشتري» كمتر پرداخته شود . فورد سخن مذكور را در اوايل دهه 1900 يعني زماني که اتومبيل هاي مدل t را مي ساخت بيان کرد.فلسفه كلي هنري فورد بنيانگذار خودرو سازي فورد اين بود كه فرآيند توليد خودروي مدل ؛تي؛ كامل شود، به گونه اي كه هزينه آن كاهش يابد و مردم از نظر مالي توان خريد آن را داشته باشند.او به شوخي مي گفت كه مردم بايد هر رنگي را كه مي خواهند انتخاب كنند، مشروط بر اينكه چيزي غير از رنگ سياه نباشد. اين استراتژي بازرگاني براي ساليان متمادي در خدمت شرکت او قرار داشت. اما سرانجام جنرال موتورز که معتقد به فلسفه تجاري ارائه يک ماشين براي هر سطح درامد و براي هر منظور خاص بود کنترل بازار و رهبري فروش را از شرکت فورد ربود. اين فلسفه بيانگر اين واقعيت است که افراد انتظارات متفاوتي از يک اتومبيل دارند.

در آن زمان فورد توجه به سليقه مشتري را لازم نميديد.اما هر موقعيت زماني توجه به عوامل خاص خود را مي طلبد. با تغييراتي كه در كسب و كار رخ ميدهد،هم اكنون با مراجعه به سايت شركت فورد مي‌توانيم ماشين مورد درخواست خود را از نظر رنگ يا امكانات جانبي به دلخواه انتخاب كنيم.

 اين كجا و آن كجا!

  
نویسنده : سعید ; ساعت ٢:۳۸ ‎ب.ظ روز جمعه ٢۸ اردیبهشت ،۱۳۸٦